foto-pasi-sedinta-coaching

Ma intalnesc cu clientii la Atelierele de Life Coaching pe care le sustin periodic, in sistem de module, sau in sedinte individuale.

In articolul de fata as vrea sa ne uitam un pic prin “gaura cheii” si sa va povestesc ce se intampla intr-o sedinta individuala. De obicei, ma intalnesc fata in fata, se poate si pe Skype, regulile fiind aceleasi, doar ca ne vedem prin intermediul monitorului.

In mare, ar fi cativa pasi:

Programarea intalnirii
O data stabilita intalnirea prin telefon sau e-mail, si facuta programarea la sediu, ramane sa ne vedem la ora convenita.
Luam loc in fotolii si…incepem.

Stabilirea cadrului de desfasurare a sedintei
La inceput, daca este la prima intalnire, il informez despre cum se desfasoara o sedinta de coaching: durata– aproximativ o ora, conditiile de plata, despre ce este coaching-ul si despre ce nu este ( am avut clienti care in paralel faceau si psihoterapie, de exemplu; coaching-ul nu acopera aceasta zona, iar clientul trebuie sa stie asta de la bun inceput), care este responsabilitatea lui in acest tip de relatie si implicit in a-si asuma rezolvarea obiectivelor samd.

Conturarea obiectivului
Aici depide daca e la prima intalnire sau a mai fost si la altele. La prima sedinta incepem sa conturam care este nevoia lui, de ce a venit, ceea ce se numeste “conturarea obiectivului”, pe ce urmeaza sa lucram. S-ar putea- si constat ca in majoritatea cazurilor- clientul sa nu fie foarte explicit in ceea ce doreste. Simte ca nu e in regula ceva intr-o anume zona din viata sa, dar nu reuseste sa realizeze unde e problema. Tocmai de aceea, coaching-ul a dezvoltat o serie de tehnici prin care clientul este ajutat sa isi contureze obiectivul care este cel mai important.

Verificarea obiectivului
De ce e important acest pas? Sa ne imaginam ca vrei sa mergi in concediu ( ma folosesc acum de o metafora, cu toate ca si decizia de a “baga” 2000 de euro- sa zicem- intr-un concediu poate fi discutata cu un coach :)) Aceasta este nevoia ta. Nu stii insa unde ar fi “concediul” ideal. Cu ajutorul coach-ului afli care e “destinatia”, iar mai apoi, tot ghidat, poti afla cum ajungi acolo. Daca vii si spui “Vreau la mare!” si incepeti sa lucrati pe “cum sa ajungeti” la Mamaia- adica, deja ajungeti sa discutati despre solutii– cand tu vrei de fapt, la munte, e cronofag si ineficient. De aceea sunt importante definirea si verificarea obiectivului: pentru eficienta in primul rand si focusare pe ceea ce e relevant.

Schimbarea obiectivului
Da, se poate ca in aceeasi sedinta sau la urmatoarea, clientul sa vina cu un alt obiectiv. E in regula, cateodata se dezvaluie ca foitele de ceapa, rand pe rand. Important este sa se ajunga, pana la urma, respectand ritmul clientului, la ceea ce e important pentru el. ( la conturarea obiectivului voi mai reveni deoarece e “piesa de rezistenta” in reusita unei sedinte de coaching, din punctul meu de vedere).
In acest ”tablou” coach-ul il dirijeaza, ghideaza, in a-si contura acest obiectiv. Nu poate sa spuna in locul clientului “Eu asta as face…”. Trebuie insa sa verifice daca intr-adevar ceea ce spune este si ce isi doreste si poate sa faca.

Planul de actiune
Daca obiectivul e conturat deja- s-au stabilit inclusiv posibilii “sabotori”, adica ceea ce ar impiedica trecerea la fapt- se discuta planul de actiune, cum poate sa realizeze ceea ce isi doreste. In cazul coaching-ului, specific lui, este focusarea pe solutii, pe viitor…, pe ce functioneaza deja si ar mai putea functiona. Si aici sunt o serie de intrebari specifice acestei tehnici.

Ce mai iau in calcul este gradul de motivatie al clientului, nivelul schimbarii, adica daca a mai incercat sa faca ceva, este constient de problema sa, a mai avut tentative de a o rezolva. (Acesta insa, e subiectul altui articol).

Acordul clientului
Mai apoi, daca e stabilit planul de actiune- dar asta, subliniez inca o data depinde in ce stadiu e clientul cu problema sa- se bate palma pentru implementarea solutiei si se stabilieste daca clientul mai are nevoie de ghidaj in continuare. Daca da, se stabileste punctual urmatoarea intalnire, iar daca el crede ca se descurca singur, cu atat mai bine, scopul coaching-ului fiind acela de a-l ajuta pe client sa nu mai aiba nevoie de ajutorul tau. Asadar, misiune indeplinita.

Cu ce probleme vin clientii
Ma voi referi acum la sedintele de life coaching, adica la ceea ce face eu ( exista mai multe tipuri de coaching, probabil ati auzit, de exemplu, de executive coaching)
Cu ce probleme/ obiective/ nevoi vine clientul: relatia cu partenerul de cuplu ( relatia e disfunctionala, vrea o imbunatatire, vrea sa se desparta), relatia cu copilul ( e disfunctionala, vrea sa devina un parinte mai bun, sa gestioneze mai bine anumite situatii), cariera ( vrea sa isi schimbe locul de munca si e indecis, nu mai e multumit de locul de munca, nu se mai intelege cu colegii sau superiorii, vrea sa isi dezvolte propria afacere, vrea sa urmeze o anumita forma de scolarizare), relatia cu parintii proprii ( imbunatatirea relatiilor existente, o mai buna intelegere a lor).

Tehnicile de lucru
La ce tehnici apelez: ca formare, am la baza coaching cu NLP, adica, fac o “combinatie”- adaptata fiecarui client in parte- intre tehnicile de coaching si cele din Programarea Neuro- Lingvistica. De asemenea, avand in spate mai multe cursuri si implicit, modele de abordare a unei probleme, ma folosesc de ele atunci cand e cazul ( de exemplu, o tehnica draga mie care vine din metoda ESPERE este “esarfa relationala”).

Intr-o singura sedinta de coaching clientul poate sa treaca prin toti pasii de mai sus. Sau se poate discuta mai mult pe conturarea obiectivului, sau, daca e la o sedinta ulterioara, se discuta planul de actiune…, sau cum sa nu mai ajunga la o recidiva a problemei.

Sunt mai multe detalii de luat in calcul, am vrut doar sa va arat, in mare, cum se poate desfasura o intalnire intre un client si coach. Daca mai aveti intrebari, cu drag va raspund.

Comentarii