foto grow

Imagineaza-ti ca vrei sa mergi la drum, parca stii ce ai vrea, dar nu stii cum e mai bine. Ai nevoie de o harta pentru a afla mai usor unde vrei sa ajungi (the goal). Trebuie insa sa vezi de unde pleci( reality). Si, ca la orice drum, exista mai multe rute pana la destinatie( options). In cele din urma te decizi: acesta e drumul cel mai bun ( will). Sedinta de… coaching e incheiata.

O sedinta de coaching poate fi structurata in mai multe feluri. Depinde de mai multi factori, printre care as enumera:

  •  coach- care este metoda lui de lucru, formarea lui, “instrumentele” de lucru preferate, competenta lui in problematica abordata
  •  client- cu ce problema vine, cat de dispus este sa lucreze, in ce masura stie ce urmareste prin sedinta de coaching, cat de  constient este de rolul sau in procesul de coaching
  •  nivelul schimbarii clientului (a se vedea metodologia de schimbare Prochaska, de ex.), din ce etapa a schimbarii se pleaca, ce se doreste in urma sesiunilor de lucru

O metoda de lucru este asa-numitul model GROW. GROW e un acronim din limba engleaza: G de la goal, scop, obiectiv, R de la current reality, realitatea imediata, prezent, O de la options,  optiuni si W de la will, dorinta, nevoie.

Avantajul metodei de fata este ca in acest caz coach-ul nu trebuie sa cunoasca foarte bine problema clientului. Este suficient sa-l ghideze pe acesta pentru a-si gasi singur raspunsul, apeland insa la o serie de intrebari specifice fiecarui pas.

Cum ar decurge o sedinta structurata dupa acest model?

1. Stabilirea scopului. In primul rand, se stabileste de comun acord care este scopul sedintei respective sau al sesiunilor urmatoare. In aceasta situatie coach-ul trebuie sa apeleze la intrebari specifice care sa-l ajute pe client sa defineasca cat mai precis ceea ce il intereseaza.

Cum vei sti ca ti-ai atins scopul? Cum vei sti ca problema e rezolvata? Ce vor observa altii odata scopul atins? Ce vei simti? 

 2. Analizarea realitatii imediate, a prezentului.  Acesta ar fi urmatorul pas, odata stabilit scopul.  E foarte important sa nu se sara peste aceasta etapa deoarece adesea se poate intampla sa se omita informatii care ar putea duce mai repede la rezovarea problemei. La fel ca in cazul primului pas, coach-ul are la dispozitie un set de intrebari care poate sa-l ajute pe client:

Ce se intampla in momentul de fata? Cat de des? In ce situatii? Mai e cineva implicat? Care este rezultatul actiunilor tale?

 3. Care sunt optiunile. O data ce ati stabilit ce se intampla in prezent, e timpul sa explorati ce ar fi posibil sa se intample, care sunt toate optiunile care ar putea rezolva problema in cauza. Si in aceasta etapa trebuie sa va ajutati co-echipierul sa gaseasca cat mai multe raspunsuri viabile, pe care urmeaza mai apoi sa le discutati. Puteti sa va exprimati si propriile sugestii, dar e de preferat sa va lasati clientul sa gaseasca el primul raspunsuri. De asemenea, asigurati-va ca s-au stabilit niste optiuni in cele din urma. In “terenul” nostru sunt intrebarile:

Ce altceva ai putea face? Cum ar fi daca aceasta problema nu ar exista? Care ar fi beneficiile, dar si dezavantajele? Cum ai putea evalua optiunea potrivita?

4. Ce se vrea.  In acest moment, dupa ce a fost trecut in revista prezentul, ceea ce se intampla de obicei, si explorate optiunile, clientul ar trebui sa stie cum poate ajunge la ceea ce isi doreste, la scop. Pare simplu, dar nu e suficient. Cuvantul cheie in aceasta etapa ar fi “actiune”, trecerea la fapt. Intrebarile ajutatoare ar fi:

Asadar, ce vei face? Cand anume? Ce te-ar putea impiedica sa mergi inainte? Vei putea sa te descurci si fara mine? Care crezi ca ar fi pasii pe care ar trebui sa-i urmezi? Ai un plan de urmarire in timp a rezultatului astfel incat sa-l mentii?

Recapituland,

  • Ce  imi doresc?
  • Cum e in momentul de fata?
  • Ce optiuni am?
  • Cum ajung la ceea ce vreau?

O zi frumoasa va doresc,

Laura Dumbrava

Comentarii