STAR- feedback

Nu incep niciun atelier fara a discuta despre ascultarea activa si despre feedback, din cel putin doua motive:

Primul ar fi unul cat se poate de pragmatic: la ateliere lucram intotdeauna si pe perechi ( asadar si participantii vor da feedback la un moment data) si, in al doilea rand, dupa acelasi model, participantii pot sa isi insuseasca mai bine acest tip de comunicare si sa “il ia” cu ei acasa. Adica, in experienta lor ulterioara de viata, vor sti cum sa formuleze un astfel de raspuns, in asa fel  incat sa fie util ambelor parti: si celui care da, si celui care primeste.

Mini test

Care dintre urmatoarele afirmatii le-ati incadra la feedback si care va suna a lauda?

Mi-a placut foarte mult.
Atunci cand te-ai ratacit ai stiut sa ceri ajutorul.
Super tare!
Apreciez ca te-ai descurcat si fara mine si ai luat si nota mare.
E de FB!
Ce bine iti sta!
Imi place cum ti-ai aranjat parul, iti pune fata in evidenta.
Atunci cand mi-ai spus sa nu mai ridic tonul, am realizat ca m-am suparat din cu totul alta cauza; promit sa imi las problemele acasa.

 Ce face diferenta intre lauda si feedback?

In cele ce urmeaza am sa va prezint un model cunoscut sub numele de STAR. De ce asa? Modelul STAR este un acronim, fiecare litera provine de la un initiala unor cuvinte din limba engleza.

S ( de la situatie, contextul, cand s-a intamplat)  In acea perioada extrem de aglomerata pentru tine

T ( de la task- sarcina, ce a facut )                              cand a trebuit sa te ocupi si de problemele parintilor tai,

A ( de la actiune, ce a facut )                                         le-ai cerut si altora ajutorul.

R ( de la rezultat,  consecinta actiunilor)                In acest fel, ai fost mai calma si ai reusit sa faci fata presiunii.

Avantajele unui feedback formulat astfel

Este specific. De exemplu, intr-un dialog cu copilul, acesta va intelege mult mai bine ce asteptari aveti de la el, daca sunteti specific. I-am putea spune un beneficiu de rezultat. Se vede ai muncit mult pentru teza asta, ai luat o nota mai mare fata de semestrul trecut.

Este autentic. Cel care da feedback, tocmai prin faptul ca este specific, ii da celuilalt de inteles ca este atent la ce transmite. Nu sunt “vorbe goale”, exclamatii golite de continut si sens ( a se vedea mini testul de la inceput).

Incurajeaza comunicarea. Pentru a putea da un feedback, trebuie ca receptorul sa fie atent, prezent, sa nu intervina peste celalalt, sa se asigure ca a inteles mesajul, sa fie incurajator. In acest context al ascultarii active, feedback-ul faciliteaza schimbul de informatii. Aici, am putea spune ca avem un beneficiu de relatie.

Este constructiv. Prin faptul ca este descriptiv si specific, feedback-ul formulat astfel aduce un plus de informatie celui care il primeste, fie ca intareste un comportament, determina o schimbare, confirma ceva anume. Formulat asa, nu mai e luat ca o critica (si interpretat uneori ca un atac la persoana). Si, desi este subiectiv, nu mai este o opinie intamplatoare.

Implica responsabilitate din partea emitatorului. Desi este subiectiv, feedback-ul nu  este o opinie intamplatoare. Cel care il formuleaza se pregateste, este atent, contureaza contextul si isi asuma punctul de vedere.

Cand puteti folosi modelul STAR de formulare

Il putet folosi la serviciu, mai ales daca lucrati in echipa, coordonati un proiect, acasa, in relatia cu partenerul si cu copilul, si, pana la urma in orice relatie.

Unde as tine “musai” sa il folositi e acolo unde avem tendinta sa il evaluam pe celalalt ( ii bagam de vina) sau sa ii “prescriem” anumite schimbari. In aceste situatii modelul STAR poate aduce un plus de obiectivitate si inlesneste calitatea relatiei.

 

Comentarii